کد مطلب:59745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

معیار شناخت پاکزاد و زشت زاد











روایاتی نقل شده حاكی از اینكه ولایت و دوستی علی (علیه السلام) نشانه پاكزادی ، و دشمنی با او نشانه ناپاكزادی است ، از جمله:

1 «جابر بن عبداللّه انصاری» می گوید: از رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) شنیدم به علی (علیه السلام) فرمود:«آیا تو را شادمان نكنم ؟ آیا تو را عطا ندهم ؟ آیا به تو مژده ندهم ؟»

عرض كرد:«آری ای رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) به من مژده بده».

فرمود:«من و تو از یك سرشت آفریده شده ایم ، مقداری از آن سرشت ، زیاد آمد، خداوند، شیعیان ما را از آن آفرید، وقتی كه روز قیامت شود، مردم را به نام مادرانشان بخوانند، جز شیعیان ما كه آنان را به نام پدرانشان بخوانند و این به خاطر پاكزادی آنان است».

2 «ابن عباس» می گوید: رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) فرمود:«هنگامی كه قیامت برپا شود، مردم به نام مادرانشان خوانده شوند، جز شیعیان ما كه به نام پدرانشان خوانده می شوند. و این به خاطر پاكزادی آنان است».[1] .

3 «عبداللّه بن جِبِلّه» می گوید: از جابر بن عبداللّه انصاری شنیدم می گفت: ما گروه انصار روزی در محضر رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) اجتماع كرده بودیم ، به ما رو كرد و فرمود:

«یا مَعْشَرَ الاَْنْصارِ بوروا اَوْلادَكُمْ بِحُبِّ عَلِیّ بْنِ اَبِیطالِبٍ، فَمَنْ اَحَبَّهُ فَاعْلَمُوا اَنَّهُ لَرُشْدَة وَمَنْ اَبْغَضَهُ فَاعلَمُوا اَنَّهُ لَغَیّةٌ».[2] .

«ای گروه انصار! فرزندان خود را بر اساس دوستی علی (علیه السلام) بیازمایید، پس هركس كه علی (علیه السلام) را دوست داشت ، بدانید كه پاك روش و در راه رشد است و اگر او را دشمن داشت ، بدانید كه او در راه گمراهی می باشد».







    1. منظور این است كه دشمنی با علی (علیه السلام) نشانه ناپاكی معنوی و پست فطرتی و دوستی با او نشانه پاكی معنوی و خوش فطرتی است و گرنه هر قومی در مذهب خود، قانون نكاح دارد كه اگر طبق آن باشد، حلال زاده به حساب می آیند و اگر طبق آن نباشد، حرام زاده اند.
    2. بحارالانوار، ج 27، ص 156، روایت 30، باب پنجم.